Wykluczające się pokarmy • Otyłość Kraków - leczenie otyłości - Warszawa

Wykluczające się pokarmy

– Są to głównie wysokoskoncentrowane produkty:

– białko – cukier (patrz wyżej)

– białko – skrobia: ptyalina. enzym zawarty w ślinie i uczestniczący w pierwszym etapie trawienia skrobi, w żołądku ulega zniszczeniu pod wpływem pepsyny odpowiedzialnej za trawienie białka, a zwłaszcza mięsa. Kiedy skrobię spożywa się oddzielnie, żołądek produkuje zupełnie inny enzym, mniej kwaśny, który trawi zawarte w pokarmie (na przykład chlebie) białko, nie niszcząc ptyaliny i umożliwiając jej tym samym dalsze działanie,

– białko – tłuszcz: obecność tłuszczu w żołądku zmniejsza ilość soków żołądkowych (zwłaszcza pepsyny i podpuszczki), których zadaniem jest trawienie białka. Taki stan może utrzymywać się przez dwie do trzech godzin. Innymi słowy, nie należy spożywać i razem gotować produktów’ takich jak śmietana, masło, olej w połączeniu z mięsem, rybą, orzechami (oraz innymi równie oleistymi produktami). Na szczęście zielone warzywa zwłaszcza surowe (najlepsza jest pod tym względem kapusta) stanowią dobre połączenie dla wymienionych wyżej pokarmów. Dlatego sery i orzechy najlepiej jeść razem z warzywami,

– cukier – skrobia: zachodzi dokładnie to samo zjawisko co przy połączeniu białek i cukrów. Monoglicerydy trawione dopiero na odcinku jelita cienkiego, ulegają fermentacji na skutek zbyt długiego przebywania w żołądku z powodu innego jedzenia. Dlatego też wszystkie cukry, które ulegają błyskawicznemu wchłanianiu, należy jeść oddzielnie. Osobno należy również jeść owoce. Można je spożywać między posiłkami, bądź jako odrębne posiłki – nigdy jednak na deser.

Niektórych pokarmów nie powinno się w ogóle łączyć z innymi: mleka (które jest samo w sobie kompletnym posiłkiem, przeznaczonym dla dzieci w okresie, gdy nie mają one jeszcze zębów, nie zaś dla dorosłych), melonów (w połączeniu tylko z kwaśnymi owocami) oraz miodu.

Pokarmy, które mogą przysparzać kłopotów, należy spożywać oddzielnie z kilkugodzinnym odstępem na ich strawienie. Na całkowite strawienie białka i skrobi potrzeba od trzech do czterech godzin, zaś owoców od jednej do półtorej godziny.

Oczywiście wiele pokarmów stanowi naturalne połączenie białka, tłuszczu i skrobi (na przykład zboża). Nie oznacza to wcale, że są one ciężkostrawne. Tak naprawdę to jest wiele rodzajów białek i węglowodanów, w przypadku których organizm nie używa tych samych enzymów trawiennych. Białko pszenicy zasadniczo różni się od białka mięsnego. Naturalnie połączenia są poza tym odpowiednio zgrane z funkcjami organizmu. Należy pamiętać tylko o jednym im bardziej skomplikowany posiłek, tym dłuższy proces trawienia.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>