Właściwa przemiana materii • Otyłość Kraków - leczenie otyłości - Warszawa

Właściwa przemiana materii

Dobra przemiana materii jest podstawowym warunkiem dobrego zdrowia, ładnej sylwetki i w miarę stałego obwodu w pasie. To właśnie wydajne trawienie umożliwia właściwe wykorzystanie żywności, regularne odnawianie się komórek, niezakłócony przepływ krwi i poprawną pracę gruczołów’ odpowiedzialnych za przyswajanie.

Zła przemiana materii może być przyczyną wielu różnych dolegliwości i schorzeń, takich jak bóle żołądka, wzdęcia, zatwardzenia, wrzody, biegunka, arterioskleroza, nadpobudliwość, skurcze, bóle mięśni i krzyża, bezsenność, bóle głowy, zwiększona podatność na infekcje, choroby nowotworowe, ataki serca, cellulitis, otyłość i wyniszczenie organizmu.

Dobre trawienie jest zawsze rezultatem właściwych nawyków żywieniowych, co oznacza głównie właściwy dobór jakościowy i ilościowy potraw jak również utrzymanie rytmu ich spożywania. Zwierzęta, gdy są chore lub zestresowane, nic nie jedzą i najczęściej leżą spokojnie. Powinniśmy je naśladować, a najczęściej postępujemy dokładnie odwrotnie. Jeśli czujemy się dobrze, to jemy, bo sprawia to nam przyjemność. Jeśli jest nam źle, to pociechy szukamy w jedzeniu.

Powinniśmy jednak uniezależnić nasze odżywianie się od nastroju i spożywać posiłki regularnie stosując pewne zasady:

– przed posiłkiem powinniśmy się odprężyć. Może nam w tym pomóc spacer, posłuchanie muzyki, bądź wykonanie kilku ćwiczeń oddechowych

– na stole powinna się jednocześnie znaleźć większość potraw, tak by podczas posiłku nie trzeba było kilkakrotnie wstawać

– przede wszystkim do posiłku należy usiąść za stołem. Trudno sobie wyobrazić coś bardziej niestrawnego niż lunch pochłaniany na stojąco w kuchni, przed telewizorem lub podczas rozmowy przez telefon. Na posiłek, bez względu na to, czy będziesz jeść z rodziną, przyjaciółmi czy samotnie, zarezerwuj odpowiednią ilość czasu

– podczas posiłku zachowaj pogodę ducha. Można rozmawiać ze współbiesiadnikami, lecz niedopuszczalne są kłótnie lub dyskusje mogące prowadzić de zdenerwowania

– należy siedzieć bezpośrednio przy stole i na odpowiedniej wysokości, tak by nie zmuszać żołądka do pracy w niekorzystnej pozycji

– posiłek spożywaj powoli, przeżuwając starannie każdy kęs, żeby czuć jego smak i by umożliwić ślinie uczestniczenie w procesie trawienia. Odkryjesz wówczas wiele nowych smaków. Jeśli zastanowisz się nad mechanizmem tego procesu, to stwierdzisz, że najczęściej na skutek pośpiechu bądź zaaferowania zbyt szybko przełykamy kęsy, bez właściwego ich przeżucia. Z jednej strony marnujemy więc żywność nie mogąc się cieszyć jedzeniem, z drugiej zaś zjadamy dwa razy więcej, niż powinniśmy, źle trawimy i w rezultacie przybieramy na wadze. Łatwo jest zauważyć, że jeśli będziemy jedli stosunkowo wolno i docenimy zawartość talerza, to obejdziemy się bez dokładki

– pewne pokarmy powinny częściej występować w twoim jadłospisie niż inne. Przede wszystkim powinny to być surowe, zielone warzywa, ryby i owoce morza, pełne ziarna zbóż (pod warunkiem, że nie musisz już tracić wagi), produkty mleczne o niskiej zawartości tłuszczu, pieczywo pełnoziarniste, jaja i kurczaki

– pij przez cały dzień wodę, ponieważ ułatwia wydalanie

– należy wyeliminować z naszej diety tłuszcze w takim stopniu, w jakim jest to możliwe. Spowalniają one trawienie, szczególnie po ugotowaniu. Jeśli spożywasz potrawy o stosunkowo dużej zawartości tłuszczu, to koniecznym dodatkiem są surowe zielone warzywa, ponieważ przyspieszają one proces trawienia tłuszczów

– unikaj kombinacji produktów o niskiej jakości, szkodliwych (patrz: Zasada niełączenia różnych rodzajów pokarmów), środków pobudzających (kawa, coca-cola, napoje gazowane, alkohol, tytoń), cukru i tłuszczów, żywności konserwowanej (jeśli masz możliwość wyboru, to zawsze wybierz produkt świeży zamiast mrożonego), potraw smażonych i ciast

– potrawy zbyt zimne lub zbyt gorące zaburzają proces trawienia, więc powinno się ich unikać

– nie rezygnuj z posiłków, chyba że naprawdę nie odczuwasz głodu. Staraj się spożywać posiłki o regularnych porach

– od czasu do czasu, jeśli masz na to ochotę, możesz sobie pozwolić na wypicie na przyjęciu jednego lub dwóch kieliszków wina lub kieliszka wódki. Nie wolno ci jednak przekraczać tej ilości.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>