Witaminy cz. 3 • Otyłość Kraków - leczenie otyłości - Warszawa

Witaminy cz. 3

Kwas foliowy wspomaga rozmnażanie się komórek. Ponieważ ginie podczas gotowania, jego najlepszym źródłem są surowe warzywa. Biotyna wspomaga rozpad tłuszczów i przyswajanie białka i węglowodanów. Zawiera ją mleko, wątroba, nerki, zielone warzywa, żółtko jaja. Spożywanie zbyt dużych ilości surowego białka może nas jednak pozbawić korzystnego działania tej witaminy.

Kwas pantotenowy jest ważnym czynnikiem w procesach przyswajania zarówno tłuszczów, białka jak i węglowodanów. Odgrywa ważną rolę w wytwarzaniu innych kwasów oraz pewnych hormonów. Najbogatszym źródłem tej witaminy są drożdże, wątroba, nerki, jaja i tłuste ryby.

Witamina C (inaczej kwas askorbinowy) jest niezbędna w produkcji kolagenów. Zatrzymuje pewne substancje w tkankach, skórze, wiązadłach i kościach. Wspomaga leczenie i zapewnia właściwą pracę układu krążenia i naczyń włosowatych, tamuje krwawienie i zapobiega tworzeniu się siniaków (krwawienie dziąseł jest jednym z pierwszych objawów jej niedoboru). Zwiększa odporność na choroby i jest składnikiem wielu środków przedwgrypowych.

Występuje w zielonych warzywach, sałacie, czerwonych owocach (takich jak truskawki, maliny, czarne porzeczki), owocach cytrusowych (pomarańczach, cytrynach, grejpfrutach), owocach dzikiej róży (spożywanych w postaci wywaru), pietruszce i ziemniakach. Ponieważ rozpuszcza się w wodzie, bardzo łatwo ulega zniszczeniu zarówno pod wpływem gotowania jak i powietrza. Należy jeść owoce i warzywa tuż po zebraniu, zielone warzywa gotować bardzo krótko (najlepiej na parze) i pić wodę, w której się gotowały. Witamina C ulega zniszczeniu w obecności miedzi i kwaśnego węglanu sodu. Ponieważ organizm ludzki nie magazynuje witaminy C, należy ją dostarczać codziennie, a jej ewentualny nadmiar zostanie wydalony z moczem.

Witamina D (przeciwkrzywicza) ułatwia układowi kostnemu przyswajanie wapnia i jest niezbędna dla dzieci, młodzieży i kobiet w ciąży. Jej niedobór może być – między innymi – przyczyną próchnicy zębów’ i niskiej krzepliwości krwi. Nazywa się ją witaminą słońca, ponieważ organizm może syntetyzować ją tylko przy współudziale promieni słonecznych (ultrafioletowych). Zawiera ją również masło, margaryna, tłuszcze zwierzęce (z wyjątkiem wieprzowego) i większość ryb.

Rozpuszcza się w tłuszczu i jest stosunkowo odporna na czynniki zewnętrzne. Niszczy ją tylko rafinacja. Jej nadmiar może powodować nadciśnienie, nudności, zaparcia, zaś w przypadku stałego nadużycia – opóźnienie w rozwoju fizycznym i umysłowym.

Witamina E ułatwia odbudowywanie i regenerację komórek (dlatego też często występuje w produktach kosmetycznych). Wspomaga oddychanie komórkowe i przedostawanie tlenu do krwi, dlatego też stosowana jest często w leczeniu anemii. Witamina E jest rozpuszczalna w tłuszczach. Występuje w olejach (np. sojowym, oliwie), ziarnach (kiełkach pszenicy), nasionach. Niszczy ją rafinacja. Witamina K wspomaga krzepnięcie krwi. Występuje głównie w zielonych warzywach oraz ziarnach zbóż.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>