Węglowodany - kontynuacja • Otyłość Kraków - leczenie otyłości - Warszawa

Węglowodany – kontynuacja

Wielocukry są nierozpuszczalne i muszą przejść przez wszystkie fazy trawienia (zmieszanie ze śliną, rozdrabnianie, enzymy trawienne), zanim ulegną rozkładowi na cukry proste, które ostatecznie zostaną strawione w jelicie cienkim. Niektóre z produktów skrobiowych (na przykład ziemniaki i ryż) trzeba koniecznie gotować przed spożyciem, gdyż tylko obróbka termiczna może pozbawić cząsteczki skrobi otoczki uniemożliwiającej ich trawienie.

Cukry proste, bez względu na to, czy są naturalne, czy też powstałe w wyniku rozkładu cukrów złożonych, są całkowicie rozpuszczalne w wodzie. Przyswajanie ich odbywa się na odcinku jelita cienkiego. Poprzez układ krwionośny dostają się następnie do różnych części ciała, dostarczając energii niezbędnej do regeneracji i odbudowy komórek. Umożliwiają pracę mięśni, oddychanie, krążenie krwi, utrzymywanie na stałym poziomie temperatury ciała, innymi słowy – życie.

Natura w swojej łaskawości pozwoliła człowiekowi gromadzić te paliwa i czynić z nich zapasy. Umożliwia to przetrwanie zarówno dostatnich jak i ciężkich czasów, zarówno lata jak i zimy, przezwyciężanie osłabienia i chorób. Nadmiar cukru odkłada się w postaci tkanki tłuszczowej. Materiał ten stanowi zapas energii przechowywany w komórkach tłuszczowych, z których każda jest mini-spichierzem naszego organizmu. Jeśli organizm nie otrzymuje wystarczającej ilości węglowodanów, musi korzystać z zapasów, aby prawidłowo funkcjonować. Zużycie nagromadzonych tłuszczów powoduje naturalne odchudzanie. Moglibyśmy więc wysnuć wniosek, że im bardziej tłuste jest pożywienie, tym więcej zawiera cukrów prostych. Ten cukier jednak, który organizm pobiera w skoncentrowanej formie, podlega natychmiastowym przemianom metabolicznym i odkłada się w formie rezerwy, gdyż nie można go od razu wykorzystać ze względu na zbyt dużą ilość. Dokładnie odwrotnie jest w przypadku węglowodanów złożonych (na przykład ziemniak czy kawałek chleba), które przechodzą przez cały proces trawienia, dostarczając oprócz energii witamin, soli mineralnych, błonnika). Cukier w czystej postaci nie jest naprawdę pokarmem. Powinno się go podawać tylko wtedy, gdy ma dostarczyć natychmiastowej energii potrzebnej do intensywnego wysiłku (na przykład w sporcie).

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>