Smażenie • Otyłość Kraków - leczenie otyłości - Warszawa

Smażenie

Przysmażanie (sauté). Jeśli chcesz w ten sposób przyrządzić mięso lub kurczaka, to bez wstępnych przygotowań umieść je we właściwym naczyniu i pozwól nabrać koloru. Gdy tłuszcz zacznie się wydzielać, dodaj cebulę. Jeśli przygotowujesz w ten sposób dania warzywne, możesz przysmażać je w małej ilości wody lub soku cytrynowego, uzupełniając płyn, by uniknąć przypalenia się.

Smażenie. Potrawy smażone na oleju nie mogą pojawiać się w jadłospisie osoby, która chce się dobrze odżywiać. Oprócz dostarczania organizmowi zbyt dużej ilości kalorii takie potrawy są ciężkostrawne. Tłuszcz w nich zawarty powoduje zmniejszenie wydzielania soków trawiennych. Jednocześnie tłusta otoczka jeszcze wydłuża trawienie. Należy więc smażyć jedynie z dodatkiem wody na teflonowej patelni. Odnosi się to również do smażenia jaj i omletów. Niezbędne wyposażenie każdej kuchni:

– grill

– naczynia teflonowe

– specjalne naczynie do gotowania na parze

– mikser

– foremki o zdejmowanym dnie

– drewniane łyżki i szpatułki

– salaterki

– folia aluminiowa

– serwetki i ręczniki papierowe

– waga i szklane miarki

– szczoteczka do szorowania warzyw

Substytuty. Jak zastępować składniki szkodliwe nieszkodliwymi

Śmietanę w niektórych potrawach i do zagęszczania sosów można zastąpić beztłuszczowym jogurtem lub świeżym chudym serem. Powinno dodawać się je jednak na końcu. Mniejsze jest wówczas ryzyko zsiądnięcia się całości.

Masło można zastępować margaryną słonecznikową (jest bardzo bogata w tłuszcze nienasycone) lub margaryną nisko- kaloryczną (zawiera dużo wody, dostarcza o połowę mniej kalorii niż zwykła, ale nie można jej gotować. Należy używać jej jedynie do potraw na zimno i z chlebem).

Oleje. Smażyć powinno się bez oleju. Można natomiast użyć małej ilości wody. Do sosów możemy dodawać w małych ilościach olej parafinowy. Sosy. Można je zastąpić sokami owocowymi lub warzywnymi zagęszczonymi przez odparowanie.

Mąka. Zamiast niej do zagęszczania sosów mogą być użyte rozdrobnione warzywa (grzyby, marchewka, fasolka, brokuły). Do ciast możemy stosować białko sojowe odwodnione i rozdrobnione w mikserze, odtłuszczone mleko w proszku, drobno zmielone otręby lub agar agar (preparat uzyskiwany z wodorostów).

Mleko. Używaj mleka odciąganego o jak najmniejszej zawartości tłuszczu. Chleb. Jedz jedynie chleb sojowy lub krakersy z otrębów. Mięso. Najlepiej zastąpić je białkiem sojowym. Ser. Jedz tylko ser biały tak chudy, jak tylko uda ci się nabyć ser żółty o zawartości tłuszczu nie przekraczającej 20% i tofu (ser sojowy).

Czekolada. Z powodzeniem zastępuje ją zmielony chleb świętojański (roślina). Posiada on o połowę mniej kalorii niż czekolada i jedynie I % tłuszczu, podczas gdy kakao zawiera go 23,7%. Chleb śwętojański nie zawiera kofeiny ani theo- brominy i dlatego nie powoduje zaburzeń wątroby ani skaz.

Kawa. Substytutem dla niej może być kawa bezkofeinowa lub kawy zbożowe i cykoria. Cukier. Z reguły zastępuje się go sztucznymi słodzikami. Dżemy. Właściwy zamiennik będą dla nich stanowiły marmolady bez cukru i dżemy dietetyczne (wytwarzane z użyciem sztucznych słodzików lub w ogóle bez składników słodzących).

Ketchup. Dużo zdrowszy jest świeży, naturalny sok pomidorowy. Sól. Zamiast niej lepiej używać ziół i przypraw. Napoje. Pij dużo wody mineralnej, napary ziołowe i nisko- kaloryczne napoje dietetyczne. Jeśli używasz słodzika, to sprawdź, czy jest on odporny na temperaturę, tzn. czy nie ulega rozpadowi podczas gotowania.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>