Przygotowywanie żywności • Otyłość Kraków - leczenie otyłości - Warszawa

Przygotowywanie żywności

Warto w tym miejscu powtórzyć: im świeższa jest żywność i mniej przetworzona, tym więcej zachowuje składników odżywczych niezbędnych do utrzymania organizmu w dobrej kondycji.

Przechowuj warzywa w miejscu ciemnym i chłodnym. Takim miejscem jest lodówka. Nie kupuj warzyw na zapas. Przygotowuj je bezpośrednio przed spożyciem. Chcąc uniknąć utraty witamin nie mocz owoców czy warzyw w wodzie.

Zamiast tego opłucz je pod bieżącą wodą. W miarę możliwości nie krój ich. lecz pozostaw w całości (szczególnie sałatę). Jeśli powinny zostać podzielone, zrób to raczej rękami niż nożem.

Najlepszym sposobem przyrządzania warzyw jest gotowanie ich na parze. Zapobiega się w ten sposób utracie witamin i soli mineralnych. Pozostałą wodę można zużyć do przygotowania sosów lub zup. Warzywa powinno się gotować jak najkrócej, tak by zachowały kruchość, kolor i świeży wygląd. Nie należy stosować sody, która niszczy witaminy.

Nie obieraj przed gotowaniem marchewek, ogórków, rzodkiewek, ziemniaków ani innych warzyw o cienkiej jadalnej skórce. Umyj je tylko dokładnie pod bieżącą wodą. Nie gotuj owoców. Warzywa mogą być również zapiekane (pomidory, papryka, cukinia, bakłażan), smażone (cebula, koper, seler, papryka, bakłażan) lub pieczone (ziemniaki, pomidory, pory).

Gotowanie czyni białko twardszym, co sprawia, że enzymy trawienne działają dużo wolniej. (Czyż jajko na twardo nie jest bardziej ciężkostrawne niż jajko na miękko?) Mięso, ryby, skorupiaki i jaja są przyswajane dużo lepiej, jeśli były gotowane na parze, smażone bądź zapiekane jedynie przez krótki czas.

Naczynia teflonowe są bardzo w kuchni pożądane, gdyż umożliwiają niedodawanie tłuszczu. Używając ich łatwo zauważyć, że mięso czy drób zawierają taką ilość tłuszczu, że się nie przypalą.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>