Proteiny • Otyłość Kraków - leczenie otyłości - Warszawa

Proteiny

Proteiny stanowią budulec komórek skóry, kości i wszelkich narządów. Ponieważ komórki bez przerwy umierają, by zapewnić ich odbudowę, potrzebujemy stale nowych protein. W kategoriach chemicznych proteiny zawierają węgiel, tlen, wodór i azot w formie łańcuchów aminokwasów.

Wszystkie produkty pochodzenia zwierzęcego zawierają białko: mięso, drób, ryby, jaja i produkty mleczne. Białko występuje także w pokarmie pochodzenia roślinnego. Dużą zawartość białka mają zboża i nasiona roślin strąkowych. Najwięcej białka zawiera soja, która, niestety, zbyt często jest przeznaczana wyłącznie na paszę dla bydła. Zwiększająca się liczba wegetarian o wspaniałym zdrowiu udowadnia, że spożywanie mięsa nie jest konieczne dla prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu (patrz: rozdział o wegetarianizmie).

Proteiny są bezwzględnie konieczne, by utrzymać nasz organizm w dobrym zdrowiu, ale nie w ilościach, do których przyzwyczajeni są mieszkańcy krajów Zachodu według badań, przeciętnie wystarczy spożywać 3-5 dag białka dziennie. Ilości te mogą ulec zwiększeniu w przypadku osób o wzmożonym wzroście komórek, na przykład dzieci i młodzieży, kobiet w ciąży, atletów, rannych lub osłabionych przez wiek i siedzący tryb życia. W większości diet odchudzających zaleca się wzmożone spożycie białka, ponieważ organizm nie posiadając możliwości magazynowania go, szybko je wydali. Stanowi to również wyjaśnienie, jakie niebezpieczeństwa niesie ze sobą nadmierna konsumpcja białka. Nadmiar aminokwasów podczas procesu trawienia białka przed wydaleniem ulega przemianie w związki ketonowe oraz amoniak. Związki ketonowe zamieniają się ostatecznie w wodę i dwutlenek węgla (wydalany na zewnątrz przez płuca), amoniak zaś przechodzi w mocznik (wydalany przez nerki oraz pot).

Dlatego właśnie ludzie, którzy tak jak Demis podczas intensywnej diety, spożywają zbyt duże ilości białka, powinni stale kontrolować poziom mocznika, którego nadmiar może spowodować osłabienie nerek na skutek zbyt intensywnej pracy, podagrę oraz zapalenie stawów’.

Reakcje na duże ilości białka w codziennym żywieniu mogą być jednak bardzo różne. Białko nie musi być koniecznie gotowane, aby łatwiej je trawić. Tylko jeśli otacza je osłonka, jak w przypadku ziarna zbóż i nasion roślin strąkowych, gotowanie jest konieczne, aby umożliwić przedostanie się enzymu poprzez strawienie tejże osłonki. Jaja, mięso oraz mleko są lżej strawne na surowo, bądź lekko podgotowane.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>