Kalorie • Otyłość Kraków - leczenie otyłości - Warszawa

Kalorie

Kalorie czy kilokalorie oznaczają ilość energii cieplnej, jaką można uzyskać z danego pokarmu. Jest to ilość ciepła potrzebna do podwyższenia o jeden stopień temperatury jednego litra wody. Często kalorie zastępuje się nową jednostką miary, kilodżulem (4,2 kJ = 1 cal).

Dzienne zapotrzebowanie kaloryczne zależy od wieku, płci i trybu życia. Na podstawowe funkcje utrzymujące organizm przy życiu potrzeba około 1500 kalorii dziennie. Każda czynność, najmniejszy ruch mięśni zwiększa potrzebną ilość kalorii. Niektórzy ludzie jedzą więcej niż inni, ale ogólnie przyjmuje się, że kobieta przeciętnie spożywa od 2000 do 2500 kalorii na dzień, mężczyzna zaś od 3000 do 3500. Jeśli zmniejszy się ilość spożywanych kalorii, bądź zwiększy ilość zużytych kalorii (energii), prowadzi to wówczas do utraty wagi, ponieważ organizm, aby pokryć swoje zapotrzebowanie energetyczne, musi korzystać z zapasów. Im bardziej męczący i intensywny wysiłek fizyczny, tym więcej kalorii organizm musi spalić.

Ogólnie rzecz biorąc, jeśli wysiłek fizyczny jest krótki, ale intensywny, automatycznie się to wyrównuje. Półtorakilometrowy spacer pochłania około 150 kalorii. Tyle samo kalorii spalimy pokonując ten dystans wolnym krokiem, szybkim marszem czy biegiem. Ponieważ jednak biegnąc pokonuje się trzy razy dłuższą odległość niż idąc, w tym samym czasie spali się trzy razy więcej kalorii.

Zakładając, że na kilogram tłuszczu przypada 7000 kalorii, z pomocą zamieszczonej na końcu książki tabeli można łatwo obliczyć relację między liczbą utraconych kalorii, ćwiczeniami a utratą wagi. Uważa się, że przybieranie na wadze w starszym wieku jest całkiem normalne. Prawda jest jednak taka, że mimo zmniejszającego się z wiekiem zapotrzebowania kalorycznego w związku ze zwalniającym się metabolizmem, jemy tyle co zwykle i w rezultacie nasza waga się zwiększa. Dzieci i młodzież mają proporcjonalnie większe zapotrzebowanie kaloryczne niż ludzie dorośli i starzy.

Jeśli chcesz schudnąć, nie głodząc się przy tym na śmierć, liczenie kalorii nie wystarczy. Trzeba jeszcze umiejętnie dobierać pożywienie. Znacznie lepiej jest wybrać żywność o większej objętości, a mniejszej zawartości kalorycznej. (Suszona morela jest znacznie lżejsza i mniejsza od świeżej, więc automatycznie musielibyśmy zjeść jej więcej, aby zaspokoić głód).

Najbardziej kaloryczne jedzenie to tłuszcz, który ma dwa razy więcej kalorii niż węglowodany czy białka o tej samej masie (1 gram tłuszczu zawiera 9 kalorii, podczas gdy 1 gram białka lub węglowodanów 4 kalorie). Porównaj z tabelą na końcu książki.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>